حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

  تلفن تماس: 88427281-021 86120489 86120932

طیف سنجی جذب اتمی

طیف سنجی جذب اتمی

طیف سنجی جذب اتمی

طیف سنجی جذب اتمی(AAS) و طیف سنجی انتشار اتمی (AES)، نوعی روش اسپکترو تحلیلی هستند. برای تعیین کمی عناصر شیمیایی با استفاده از جذب تابش نوری توسط اتم های آزاد در حالت گازی کاربرد دارد. طیف سنجی جذب اتمی براساس جذب نور توسط یونهای فلزی آزاد است. در شیمی تحلیلی از این روش برای تعیین غلظت یک عنصر خاص (آنالیت) در نمونه، تجزیه و تحلیل میشود.

از AAS میتوان برای تعیین بیش از ۷۰ عنصر مختلف از طریق تبخیر الکترو گرمایی استفاده کرد. در تحقیقات دارویی ، بیوفیزیک ، باستان شناسی و سم شناسی مورد استفاده قرار می گیرد. طیف سنجی نشر اتمی برای اولین بار به عنوان یک روش تحلیلی مورد استفاده قرار گرفت و اصول زیربنایی آن در نیمه دوم قرن نوزدهم توسط رابرت ویلهلم بونسن (Robert Wilhelm Bunsen) و گوستاو رابرت کرچوف (Gustav Robert Kirchhoff) ، هر دو استاد دانشگاه هایدلبرگ آلمان ، ایجاد شد. شکل مدرن AAS در طی دهه ۱۹۵۰ توسط تیمی از شیمی دانان استرالیایی توسعه یافت.

آنها توسط سر آلن والش (Sir Alan Walsh) در سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع(CSIRO)، بخش فیزیک شیمیایی  در ملبورن-استرالیا هدایت میشدند. طیف سنجی جذب اتمی کاربردهای زیادی در زمینه های مختلف شیمی دارد. مانند تجزیه و تحلیل بالینی فلزات در مایعات بیولوژیکی و بافت هایی مانند خون کامل ، پلاسما ، ادرار ، بزاق ، بافت مغز ، کبد ، مو ، بافت عضلانی . از طیف سنجی جذب اتمی می توان در تجزیه و تحلیل کمی و کیفی استفاده نمود . این روش از طیف جذب اتمی برای ارزیابی غلظت آنالیتها خاص در یک نمونه استفاده میشود.

ابزار دقیق

به منظور تجزیه و تحلیل ترکیبات اتمی یک نمونه ، باید آن را اتمی کرد. دستگاههای اتمایزری که امروزه معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند ، شعله های آتش و دستگاههای اتمایزر الکترو گرمایی (لوله گرافیت) هستند . اتم ها باید توسط تابش نوری تحت تابش قرار گیرند ، منبع تابش می تواند یک منبع تابش خطی خاص-عنصر یا یک منبع تابش پیوسته باشد. سپس تابش از طریق مونوکروماتور عبور می کند تا تابش خاص عنصر را از هر تشعشع دیگری که از منبع تابش ساطع می شود جدا کند و در نهایت توسط یک ردیاب اندازه گیری شود.

اتمایزر

دستگاههای اتمایزر که امروزه معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند ، شعله های آتش (طیف سنجی) و دستگاه های بخار ساز الکترو گرمایی (لوله گرافیت) هستند. سایر دستگاه های بخور ، مانند اتمی سازی تخلیه درخشش ، اتمی سازی هیدرید یا اتمیزه بخار سرد ، ممکن است برای اهداف خاص استفاده شوند.

اتمایزر شعله

قدیمی ترین و معمول ترین دستگاه های اتمایزر دهنده در AAS شعله های آتش هستند. عمدتا شعله هوا-استیلن با دمای حدود ۲۳۰۰ درجه سانتیگراد و نیتروژن اکسید (N2O)-استیلن شعله ای با دمای حدود ۲۷۰۰ درجه سانتیگراد. علاوه بر این  شعله دوم یک محیط کاهنده تر را ارائه می دهد ، زیرا برای آنالیت هایی که میل زیادی به اکسیژن دارند مناسبتر است.برای نمونه های مایع یا محلول به طور معمول از دستگاه های اتمایزر شعله استفاده می شود.

اتمایزر الکتروگرمایی

الکتروگرمایی (الکتروترمال) AAS (ET AAS) با استفاده از دستگاه های اتمایزر گرافیتی توسط بوریس لوووف (Boris V. L’vov)، در موسسه پلی تکنیک سن پترزبورگ-روسیه، از اواخر دهه ۱۹۵۰ پیشگام شد و بطور موقت توسط هانس ماسمن (Hans Massmann) در موسسه طیف سنجی و کاربردی، طیف سنجی (ISAS) در دورتموند-آلمان، مورد بررسی قرار گرفت. اگرچه طیف گسترده ای از طرحهای لوله گرافیت در طول سالها مورد استفاده قرار گرفته است، اماابعاد امروزه به طور معمول ۲۰-۲۵ میلی متر طول و ۵-۶ میلی متر قطر داخلی دارند. با استفاده از این تکنیک می توان نمونه های مایع و گازی را مستقیماً تجزیه و تحلیل کرد. یک حجم اندازه گیری شده (به طور معمول ۱۰-۵۰ میکرولیتر) یا یک جرم توزین شده (به طور معمول حدود ۱ میلی گرم) از یک نمونه جامد به لوله گرافیت وارد می شود و تحت یک برنامه دمایی قرار می گیرد.

 

برای مشاهده مطلب مربوطه اینجا کلیک کنید

برای مشاهده محصول مربوطه اینجا کلیک کنید

admin
ارسال دیدگاه
ارتباط با ما
گاندی جنوبی،ساختمان پاریندخت(پلاک6)
021-86120489 021-86120932 09121333278 09122832594
info@zistdahesh.ir
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
X