حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

  تلفن تماس: 88427281-021 86120489 86120932

سرویس و نگهداری میکروسکوپ

سرویس و نگهداری میکروسکوپ

سرویس و نگهداری میکروسکوپ

سرویس و نگهداری میکروسکوپ های مرکب معمولی نوری و مکانیکی می تواند تضمین کند که میکروسکوپ شما برای سال ها به خوبی کار می کند. اطلاعات نگهداری میکروسکوپ ارائه شده در زیر به معنای جایگزینی جهت‌های خاصی نیست که همراه با میکروسکوپ شما ارائه می‌شود و سرویس دوره‌ای میکروسکوپ توسط تکنسین میکروسکوپ واجد شرایط توصیه می‌شود. میکروسکوپ های مرکب معمولاً باید پس از حدود ۲۰۰ ساعت استفاده سرویس شوند. برای اکثر مراکز، این تقریباً هر سال یکبار خواهد بود، اگر میکروسکوپ چندین بار در روز استفاده شود، احتمالاً دوره های سرویس کوتاه تر می شود. در اینجا یک مقاله بسیار مفید در مورد چگونگی جلوگیری از خرابی میکروسکوپ وجود دارد.

 

سرویس و نگهداری میکروسکوپ
تعمیرات تمامی تجهیزات پزشکی و آزمیشگاهی از جمله تعمیرات انواع میکروسکوپ در این مرکز انجام میشود

 

نگهداری و جابجایی میکروسکوپ

اکثر مشکلات میکروسکوپ در نتیجه استفاده نادرست رخ می دهد. هنگام حمل میکروسکوپ، آن را همیشه از پایه و بازوی نگهدارنده فلزی نگه دارید. آن را با چنگ زدن به استیج نگیرید، زیرا این امر می‌تواند باعث ناهماهنگی استیج مکانیکی شود. اگر به طور مکرر میکروسکوپ را از یک مکان به مکان دیگر حمل می کنید، احتمالا به یک کیف حمل میکروسکوپ نیاز دارید.

هنگامی که میکروسکوپ در حال استفاده نیست، آن را با کاور گرد و غبار پوشانید. این کار به تنهایی عمر میکروسکوپ شما را افزایش می دهد. حتی اگر میکروسکوپ در یک کابینت نگهداری شود، همچنان باید آن را با کاور گرد و غبار بپوشانید. میکروسکوپ را بدون لنز های چشمی نگهداری نکنید، حتی اگر پوشیده باشد. این کار می تواند باعث جمع شردن گرد و غبار را در تیوب های چشمی شود، که تمیز کردن آنها ممکن است دشوار باشد. اگر چشمی های میکروسکوپ باید برداشته شوند، به سادگی لوله ها را با درپوش یا یک کیسه پلاستیکی را با یک نوار لاستیکی دور تیوب چشمی ببندید و آن را  بپوشانید.

اگر از روغن غوطه ‌وری استفاده می‌کنید، لنز شیئی با قدرت بالا (معمولاً ۱۰۰ برابر) و عدسی کندانسور باید پس از استفاده کاملاً تمیز شوند. پس از استفاده از میکروسکوپ، منبع نور را خاموش کنید و چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود و سپس آن را کنار بگذارید. با اجازه دادن به لامپ برای خنک شدن عمر آن را افزایش می دهید. همچنین، مطمئن شوید که میکروسکوپ خود را در محلی که دارای بخارات شیمیایی خورنده است که می تواند لنزها یا قطعات فلزی را از بین ببرد، نگهداری نکنید.

 

تمیز کردن لنزهای چشمی میکروسکوپ

لنزهای میکروسکوپ به راحتی خراشیده می شوند و باید با احتیاط زیادی با میکروسکوپ ها رفتار کرد. هرگز از ابزار تیز یا مواد ساینده برای تمیز کردن لنز میکروسکوپ استفاده نکنید. برای تمیز کردن لنزهای چشمی میکروسکوپ یا عدسی شیئی میکروسکوپ، کاغذ مخصوص تمیز کردن لنز را با محلول تمیزکننده لنز مرطوب کنید و عدسی را با حرکت دایره‌ای تمیز کنید. می توانید لنز را با یک تکه کاغذ مخصوص تمیز و خشک کنید و پس از اتمام کار از یک آسپیراتور پمپ وکیوم برای پاک کردن هرگونه آلودگی یا ذرات باقی مانده استفاده کنید.

برای تعیین اینکه آیا چشمی های میکروسکوپ شما نیاز به تمیز کردن دارند، پیچ تنظیم کوچک چشمی را باز کنید (اگر وجود دارد) و در حالی که از طریق میکروسکوپ نگاه می کنید لنز چشمی را به صورت دایره ای بچرخانید. اگر ذره ای گرد و غبار وجود دارد که در حین چرخاندن چشمی می چرخد، چشمی را از میکروسکوپ خارج کنید و دو طرف عدسی را با کاغذ لنز تمیز کنید. در صورت نیاز به استفاده از هر مایعی برای تمیز کردن، آب مقطر توصیه می شود. توصیه نمی شود که چشمی را از هم جدا کنید، زیرا به طور کلی چندین لنز در چشمی وجود دارد و به سختی می توان آنها را به ترتیب صحیح کنار هم قرار داد.

 

تمیز کردن لنزهای شیئی میکروسکوپ

به منظور تعیین اینکه کدام یک از لنزهای شیئی شما نیاز به تمیز کردن دارند، یک اسلاید شیشه خالی تمیز بردارید و آن را زیر میکروسکوپ خود قرار دهید. هنگامی که میکروسکوپ متمرکز شد، باید بتوانید لام را حرکت دهید و تعیین کنید که آیا غبار مرئی با لام حرکت می کند یا در همان مکان باقی می ماند (به این معنی که غبار روی عدسی شیئی قرار دارد).

هنگام استفاده از روغن غوطه وری برای میکروسکوپ، روغن همیشه باید بلافاصله پس از استفاده از لنزهای شیئی میکروسکوپ تمیز شود. این را می توان با یک تکه کاغذ لنز کیموایپ (Kimwipe) انجام داد، هیچ محلول تمیز کننده ای مورد نیاز نیست. گاهی اوقات ممکن است گرد و غبار روی سطح کمی روغنی جمع شود، بنابراین اگر می خواهید روغن را به طور کامل پاک کنید، باید از یک حلال محلول در روغن استفاده کنید. برای روغن غوطه‌وری Cargille Type A یا B ، می‌توانید از نپتا (Naptha) ، زایلن (Xylene)  یا ترپانتین (Turpentine) استفاده کنید (از مقادیر بسیار کم روی کیم‌ویپ استفاده کنید). از آب، الکل یا استون استفاده نکنید زیرا روغن در این حلال ها نامحلول است. برای حذف سایر مواد روغنی توصیه می کنیم از شوینده ای به نام ویسک (Wisk) استفاده کنید و محلولی از ۱ قسمت ویسک به ۱۰۰ قسمت آب تهیه کنید.

اگر روغن غوطه‌وری پس از استفاده از شیئی پاک نشده و روی شیء سفت شده است، یک تکه کاغذ لنز را با مقدار کمی آب مقطر مرطوب کنید و چند ثانیه آن را روی لنز نگه دارید تا روغن حل شود. اگر جواب نداد، الکل را امتحان کنید. ایزوپروپیل الکل یکی از بهترین حلال ها است اما باید حداقل ۹۰ درصد خالص باشد (از الکل مالشی، ۳۰ درصد آب استفاده نکنید). اورکلییر (Everclear) که الکل غلات است را نیز می توان استفاده کرد اما در حل کردن مواد خام به خوبی عمل نمی کند. اگر چیزی مانند بلسان (Balsam) روی لنز چسبانده شده است، باید از حلال قوی تری مانند استون یا زایلن استفاده کنید. هرگز نباید استون را روی قطعات پلاستیکی گذاشت، زیرا بیشتر رنگ ها و پلاستیک ها را حل می کند. پس از استفاده از حلال ها، حتماً شیئی را دوباره با آب مقطر استاندارد تمیز کنید تا مطمئن شوید که تمام حلال ها را از شیء میکروسکوپ خارج کرده اید.

 

سرویس و نگهداری بخش مکانیکی

هر میکروسکوپ باید همراه با دفترچه راهنمای کاربر باشد. همیشه قبل از انجام هر گونه تنظیماتی در میکروسکوپ خود از این دفترچه راهنمای کاربر مشاوره بگیرید. هنگام انجام هرگونه سرویس بر روی میکروسکوپ خود هرگز بیش از حد از زور استفاده نکنید وبا ملایمت برخورد کنید. این می تواند به قطعات فلزی موجود در میکروسکوپ آسیب برساند.

 

دیاگرام میکروسکوپ تنظیم نوسپیس(Nosepiece)

قسمت Nosepiece میکروسکوپ گاهی اوقات ممکن است خیلی شل یا سفت شود. به طور کلی یک مکانیسم تنظیم در قسمت نوسپیس وجود دارد، که شل کردن یا سفت کردن ساده پیچ سر شیار در وسط قطعه Nosepiece معمولاً مشکل را حل می کند. راهنمای کاربر خود را برای دستورالعمل های کامل بررسی کنید.

 

تنظیم دکمه فوکوس

می توانید سفتی دستگیره های فوکوس ریز و درشت را تنظیم کنید. برخی از میکروسکوپ ها با چرخاندن دستگیره های هر طرف میکروسکوپ در جهت مخالف تنظیم می شوند. سایر میکروسکوپ‌ها دارای طوق های قابل تنظیم روی شفت هستند و برای انجام تنظیمات نیاز به استفاده از آچارهای مخصوص دارند (این آچارها معمولاً هنگام خرید همراه با میکروسکوپ هستند). بیرون آوردن طوق ها معمولا سفتی بیشتری ایجاد می کند.

 

روان کاری

به صورت سالیانه قطعات متحرک روی میکروسکوپ باید تمیز و روغن کاری شوند. چربی و کثیفی سطوح کشویی را با استفاده از یک پارچه تمیز پاک کنید. یک لایه بسیار نازک از گریس بر پایۀ لیتیوم را روی سطوح کشویی بمالید. دندانه های چرخ دنده های رک و پینیون را چرب نکنید. پس از روغن کاری، اگر تنظیم درشت خیلی آزادانه حرکت می کند، دستگیره سفتی را همانطور که در بالا توضیح داده شد تنظیم کنید.

 

تعویض لامپ

دستورالعمل های تعویض لامپ میکروسکوپ را می توان در دفترچه راهنمای میکروسکوپ یافت. حتما از لامپ جایگزین مناسب استفاده کنید. همیشه قبل از تعویض لامپ اجازه دهید خنک شود. از لمس شیشه لامپ با دستان خالی خودداری کنید، زیرا اثر انگشت و ذرات گرد و غبار باقی مانده روی لامپ می تواند باعث سوختن لامپ شود ، یا طول عمر لامپ را کاهش دهد و همچنین کیفیت نور تولید شده توسط لامپ را کاهش دهد. لامپ‌های ال‌ای‌دی معمولاً طولانی‌ترین عمر را دارند، معمولاً ۱۰۰۰۰۰ ساعت. در مقایسه، لامپ های تنگستن معمولاً بیش از ۱۰۰ ساعت دوام نمی آورند.

 

خدمات ما

شرکت زیست دهش خاورمیانه به کمک تیم مجرب متشکل از مهندسین اپتیک، لیزر و الکترونیک ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به انواع میکروسکوپ اعم از سرویس و نگهداری ، آموزش و تعمیرات تخصصی میکروسکوپ ( در صورت نیار تامین قطعات) می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

تعمیرات تمامی تجهیزات پزشکی و آزمیشگاهی از جمله تعمیرات انواع میکروسکوپ در این مرکز انجام میشود.

admin
ارسال دیدگاه
ارتباط با ما
گاندی جنوبی،ساختمان پاریندخت(پلاک6)
021-86120489 021-86120932 09121333278 09122832594
info@zistdahesh.ir
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
X