حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

  تلفن تماس: 88427281-021 86120489 86120932

نحوه عملکرد بیلی روبین متر پوستی Bilicheck

نحوه عملکرد بیلی روبین متر پوستی Bilicheck

نحوه عملکرد بیلی روبین متر پوستی Bilicheck

زردی نوزادان تقریباً در ۷۰ درصد نوزادان و ۸۰ درصد از نوزادان زودرس رخ می دهد. مدیریت زردی نوزادان اغلب به اندازه گیری بیلی روبین تام سرم (TSB) نیاز دارد. بیلی روبین تام سرم (TSB) معمولاً با روش های اسپکتروفتومتری با آنالیز نمونه پلاسما یا سرم تعیین می شود. چنین تکنیک هایی نیاز به خون گیری دارد که باعث درد و ضربه به نوزاد می شود. علاوه بر این، طیف وسیعی از تنوع درون و بین آزمایشگاهی در عملکرد آنالایزرهای بیلی روبین تاثیر میگزارد. این مشکلات منجر به جستجوی یک تکنیک غیرتهاجمی و قابل اعتماد برای تخمین TSB شده است. تعداد زیادی از مطالعات امکان پیش‌بینی بیلی روبین در سرم نوزادان را با اندازه‌گیری زردی پوست در نوزاد که دچار زردی هستند با استفاده از دستگاه بیلی‌ روبین‌ متر پوستی نشان داده‌اند.

 

جهت استعلام قیمت بیلی روبین متر پوستی (Bilicheck) با ما تماس بگیرید

 

اصول اولیه

همبستگی بین بیلی روبین جلدی و TSB اساس اندازه گیری بیلی روبین از راه پوست است. بیلی روبین متر های پوستی با هدایت نور به داخل پوست نوزاد و اندازه گیری شدت طول موج مشخصی که برگشت داده می شود، کار می کنند. تعداد طول موج های مورد استفاده در بیلی روبینومترهای پوستی مختلف متغیر است. این بیلی روبین متر ها طیف سیگنال نوری منعکس شده از بافت های زیر جلدی نوزاد را آنالیز می کند. این سیگنال های نوری توسط یک فتوسل به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شوند و سپس توسط یک ریزپردازنده برای نمایش مقدار بیلی روبین سرم تجزیه و تحلیل می شوند.

پارامتر های اصلی پوست که بازتاب طیفی را در نوزاد ایجاد می کنند عبارتند از: (۱) ملانین، (۲) بلوغ پوستی، (۳) هموگلوبین، و (۴) بیلی روبین.

پیش از این، بیلی روبین سنج های پوستی تنها از چند طول موج استفاده می کردند. در این دستگاه ها ، هیچ تمهیدی برای غلبه بر تأثیر بلوغ پوستی و محتوای ملانین وجود نداشت. بنابراین، تجزیه و تحلیل جداگانه برای هر جمعیت بیمار (سن و نژادهای مختلف) لازم بود که باید به جداول تبدیل مختلف برای هر جمعیت مراجعه شود. با این حال، یک محصول جدید، Bilicheck (Spectre, Inc) تجزیه و تحلیل طیفی را در بیش از ۱۰۰ طول موج مختلف انجام می دهد. با کم کردن سهم طیفی اجزای شناخته شده، میزان جذب بیلی روبین تعیین می شود. بیلیروبینمتر های موجود را می توان به ۲ دسته تقسیم کرد:

  1. بیلی روبین متر های پوستی بازتاب طیفی چند طول موج (Bilicheck)
  2. بیلی روبین متر های پوستی طیفی دو طول موج (۴۶۰ نانومتر، ۵۴۰ نانومتر) (Minolta، Bili-test)

 

این تجهیزات چگونه نتایج را گزارش می کنند؟

بیلی روبین مترهای پوستی قبلی نتیجه را در قالب شاخص بیلی روبین پوستی (TcBI) گزارش کردند. TcBI را می توان با استفاده از فاکتورهای ضربی مختلف برای جمعیت های مختلف به مقادیر بیلی روبین بر حسب mg/dl یا umol/lL تبدیل کرد. با این حال، Bilicheck نتایج را در واحدهای بالینی مناسب نمایش می دهد: mg/dl یا μmol/L.

روند اساسی عملیات

در حالی که هر بیلی روبین متر پوستی دارای یک روش عملیاتی با جزئیات متفاوت است، اصل اساسی یکسان است. سر نوری متر به آرامی روی پوست نوزاد (معمولاً پیشانی یا قسمت فوقانی جناغ سینه) فشار داده می شود. برای اندازه گیری صحیح، سر اپتیک باید با پوست تماس کامل داشته باشد و هیچ شکافی بین سر و پوست وجود نداشته باشد. این باید با فشار ملایم به دست آید. Bilicheck با سایر دستگاه ها متفاوت است، زیرا هر بار ۵ مقدار در سایت های مختلف نوزاد ثبت می شود و سپس نتیجه نمایش داده می شود.

محل اندازه گیری

محل های رایج مورد استفاده پیشانی و انتهای فوقانی جناغ است. قرائت های دستگاه برای هر مکانی باید با TSB واقعی قبل از انتخاب یک مکان خاص مقایسه شود. ضرایب همبستگی برای سایر نقاط مانند اندام تحتانی ضعیف است. خون انباشتگی (Hyperemi) در محل آزمایش ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد. از اندازه گیری محل کبودی، خال مادرزادی و تجمع زیرجلدی خون لخته شده (Hematoma) زیر جلدی باید اجتناب شود.

سوالات متداول

۱-چرا نیاز به بیلی روبینومتری از راه پوست وجود دارد؟

زردی نوزاد یک بیماری بسیار شایع است. اگرچه در اکثریت آنها خوش خیم است، برخی نیاز به بررسی و مدیریت مناسب دارند. در چنین شرایطی، روش قابل اعتماد و غیر تهاجمی تخمین بیلی روبین مطمئنا کمک بزرگی خواهد بود. بیلی روبینومترهای پوستی برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند.

۲-اصل بیلی روبینومتری از راه پوست چیست؟

درجه بالای همبستگی بین بیلی روبین جلدی و TSB اساس بیلی روبینومتری پوستی است. به بیان ساده، بیلی روبینومتر از راه پوست، زردی پوست را با تجزیه و تحلیل طیف نور منعکس شده توسط پوست نوزاد اندازه گیری می کند.

۳-بیلی روبین سنج طیفی چند بازتابی چیست؟

اجزای اصلی که بازتاب طیفی را در نوزادان ایجاد می کنند عبارتند از:
ملانین، بلوغ پوستی، هموگلوبین و بیلی روبین. اکثر بیلی روبین سنج ها تنها چند طول موج را تجزیه و تحلیل می کنند. در نتیجه بلوغ پوستی و محتوای ملانین در نتیجه آزمون اختلال ایجاد می کند. با این تجهیزات، تجزیه و تحلیل جداگانه برای هر جمعیت بیمار مورد نیاز بود. برای غلبه بر این مشکل، بیلی روبین متر طیفی چند بازتابی طراحی شده است. این دستگاه آنالیز طیفی را در بیش از ۱۰۰ طول موج مختلف انجام می دهد و با تفریق ترکیب طیفی اجزای شناخته شده، میزان جذب بیلی روبین اندازه گیری می شود. این تکنیک نیاز به نمودارهای مختلف برای جمعیت های مختلف را از بین می برد.

۴-مکان های متداول برای تخمین توسط این مترها کدامند؟

پیشانی و انتهای فوقانی جناغ ناحیه‌ای هستند که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند. هیپرمی (Hyperemi) در محل آزمایش ممکن است بر نتایج آزمون تأثیر بگذارد. از اندازه گیری کبودی، خال مادرزادی و هماتوم زیر جلدی باید اجتناب شود.

۵-آیا مهم است که چه کسی اندازه گیری را انجام می دهد؟

تقریباً تمام مطالعات منتشر شده با Bilichek و JM-103 تحت شرایط نسبتاً سخت تحقیقات بالینی، با اندازه‌گیری TcB که توسط پرستاران یا تکنسین‌های پژوهشی به‌دست آمده است، انجام شده‌اند. چنین مطالعاتی تقریباً نتایج صحیح و دقیق‌تری نسبت به اندازه‌گیری‌های «دنیای واقعی» توسط بسیاری از پرستاران یا پزشکان مختلف در محیط‌های مختلف و در طول یک روز کاری عادی ارائه می‌دهد.

 

جهت خرید بیلی روبین متر پوستی (Bilicheck) با ما تماس بگیرید

 

تعمیرات تمامی تجهیزات پزشکی و آزمیشگاهی از جمله تعمیرات بیلی روبین متر پوستی (Bilicheck) در این مرکز انجام میشود

 

منبع

 

admin
ارسال دیدگاه
ارتباط با ما
گاندی جنوبی،ساختمان پاریندخت(پلاک6)
021-86120489 021-86120932 09121333278 09122832594
info@zistdahesh.ir
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
X