حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

  تلفن تماس: 88427281-021 86120489 86120932

تشخیص و درمان زردی در نوزادان

تشخیص و درمان بیلی زردی در نوزادان

تشخیص و درمان زردی در نوزادان

زردی و یا همان یرقان اصولا در ۵روز اول تولد نوزاد در پوست و سفیدی چشم نوزاد نمایان میشود،که علت آن مقدار بالای بیلی روبین در خون نوزاد است.
اصولا در ۱۴روز اول تولد میزان زردی کم میشود که میتوان از دستگاه فتوتراپی برای کاهش آن استفاده کرد.اما سنجش میزان زردی به ۲روش مرسوم است: اول گرفتن نمونه خون از نوزاد و آنالیز آن که میتوان از دستگاه بیلی روبین متر تهاجمی(خونی) و یا اتوآنالایزر استفاده کرد و دومین روش استفاده از دستگاه بیلی روبین متر غیر تهاجمی(پوستی) میباشد.
به دلیل ضعیف بودن بدن نوزادان و خیلی از خطرات ناشی از گرفتن نمونه خونی اعم از بیماری های میکروبی اصولا ترجیح داده میشود تا حد امکان از نوزاد خون گرفته نشود پس دستگاه بیلی روبین متر غیرتهاجمی و یا همان پوستی بهترین گزینه برای سنجش میزان زردی در نوزاد است،چه بسا که دقت دستگاه غیرتهاجمی و یا همان پوستی دقیقا ماند نمونه خونی میباشد.
درمورد رفع زردی و یا همان یرقان در نوزادان از قدیم کارهای سنتی اعم از سرمه کشیدن بر روی چشم نوزاد و حجامت و … انجام میدادند که بسیار خطرناک و غیر علمی بوده است که متاسفانه امروزه در قرن ۲۱ هم گاهی شاهد چنین درمان های بی پایه و اساس میشویم.
بهترین کار برای درمان زردی نوزاد استفاده از دستگاه فتوتراپی است که در این سالها پیشرفت بسیار خوبی داشته،این دستگاه با تابش نور ماورابنفش توسط منبع نور (لامپ) فلورسنت  بر روی پوست نوزاد سبب کاهش میزان زردی میشود.
بهتر است در استفاده از فتوتراپی نوزاد کاملا عریان باشد، اما نکته مهم این است که اندام تناسلی و چشم ها حتما باید پوشیده باشد.نور با تابش به سطح پوست جذب شده و بیلی روبین را میشکند و آن از طریق ادرار و مدفوع دفع میشود.

امروز میخواهیم به معرفی انواع دستگاه در حیطه زردی در نوزادان بپردازیم.
۱- دستگاه بیلی روبین متر تهاجمی (خونی)
این دستگاه ساخت کمپانی APEL ژاپن است که پرفروش ترین مدل آن BR501میباشد.
این مدل مزیت های بسیار نسبت به مدل های دیگر دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم.
مقدار خونی که این دستگاه برای سنجش میزان زردی نیاز دارد کمتر از ۴۰میکرولیتر است
با استفاده از لنست و لوله مویین میتوان نمونه خون را از نوزاد گرفت که اصولا از کف پا انجام میشود.
دقت این دستگاه بسیار بالا است و قابلیت کالیبراسیون نیز دارد.
زمان پاسخ دهی دستگاه حدود ۱۰ دقیقه است.
کنار این دستگاه سانتریفیوژ جهت آماده سازی نمونه نیز ضروری است.
ویژگی های کلی این دستگاه:

  • رنج اندازه گیری: ۰-۳۰ mg/dl
  • دقت: %۵±
  • واحد اندازه گیری: mg/dl µmol/L
  • صفحه نمایش:LED
  • دارای قابلیت اتصال به کامپیوتر و چاپگر

۲-بیلی روبین متر پوستی همانطور که قبلا هم توضیح داده شد بسیار پرطرفدار و مرغون به صرفه هستند،در اینجا میخواهیم به اطلاعات دقیق این دستگاه و امکانت آن اشاره کنیم که در بسیاری از شرکت های فروش اشاره نمیشود.
کمپانی M&B در چین دایر است و به صورت تخصصی روی چند دستگاه از جمله بیلی روبین متر پوستی فعالیت دارد. سالهاست که مدل MBJ20 در ایران مورد استفاده قرار میگیرد که در اینجا میخواهیم به برخی ویژگی های آن اشاره کنیم.
شرکت زیست دهش خاورمیانه نماینده اصلی این کمپانی در ایران است که پکیج کامل این دستگاه را به همراه فیلم آموزشی به مشتریان خود ارائه میدهد.
همچنین شرکت زیست دهش خاورمیانه دستگاه بیلی روبین متر پوستی را ۱یک سال گارانتی میکند و ۱۰سال خدمات پس از فروش ارائه میدهد.
ویژگی های کلی مدل MBJ20:

  • دارای قابلیت کالیبراسیون(به همراه کالیبراتور مربوطه)
  • بدون مواد مصرفی،فقط از طریق پوست،بدون نیاز به خونگیری
  • بدون نیاز به شارژر و با استفاده از باتری قلمی رایج در بازار ایران

کمپانی M&B با پیشرفت تکنولوژی و علم اینبار دستگاه بیلی روبین متر جدید را روانه بازار کرده که با مدل قبلی تفاوت های زیادی دارد.
مدل این دستگاه MBJ30 است،یکی از امکانات ویژه این مدل قابل شارژ بودن دستگاه است که کمبود چنین امکانی در مدل قبلی MBJ20 کاملا حس میشد،یکی دیگر از امکانات دیگر این دستگاه دارا بودن نرم افزار جهت کنترل و آنالیز میزان زردی در نوزادان است که به راحتی میتوان از طریق نرم افزار روند بهبودی و یا عدم بهبود را دنبال کرد این نرم افزار دارای قابلیت ID به هر بیمار است که این نشان میدهد چقدر این دستگاه به روزتر و با امکانات بیشتری حتی نسبت به بقیه برند های موجود در بازارهای بین المللی دنیا میباشد.
در بعضی از برند های دیگر که دستگاه بیلی روبین متر قابل شارژ بود یک مزیت در مدل MBJ30 و آن این است که شارژ این دستگه به صورت وایرلس است و مشکلات ناشی از آداپتور و خراب شدن جایگاه شارژر را ندارد.در زیر به ویژگی های کلی این دستگاه اشاره میکنیم.

ویژگی های کلی مدل MBJ30:

  • دارای قابلیت کالیبراسیون(به همراه کالیبراتور)
  • دارای قابلیت اتصال به کامپیوتر
  • به همراه نرم افزار
  • دارای قابلیت شارژ از طریق شارژر وایرلس
  • دارای قابلیت تنظیم میانگین خودکار
  • دارای امکان تعریف بیمار از طریقID مجزا
  • بدون مواد مصرفی
  • فقط از طریق پوست
  • بدون نیاز به خونگیری
  • کوچک و قابل حمل
  • دارای گواهی CE اروپا و ISO

 

جهت مشاهده محصولات مرتبط اینجا کلیک کنید

جهت مشاهده مطلب مرتبط اینجا کلیک کنید

 

 

admin
ارسال دیدگاه
ارتباط با ما
گاندی جنوبی،ساختمان پاریندخت(پلاک6)
021-86120489 021-86120932 09121333278 09122832594
info@zistdahesh.ir
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
X